فرهنگی

تفسیرتفسیر صفحه ۱۳قرآن کریم

«به یاد آرید) هنگامی‌که از شما پیمان گرفتیم، خون‌های یکدیگر را نریزید و همدیگر را از سرزمین خود بیرون نکنید، پس شما (به این پیمان) اقرار کردید و خود بر آن گواه هستید.»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی 《درمیان سلام》،در تفسیر صفحه ۱۳ قرآن کریم آمده است ،«وَ إِذْ أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ لا تَسْفِکُونَ دِماءَکُمْ وَ لا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَ أَنْتُمْ تَشْهَدُونَ» «(به یاد آرید) هنگامی‌که از شما پیمان گرفتیم، خون‌های یکدیگر را نریزید و همدیگر را از سرزمین خود بیرون نکنید، پس شما (به این پیمان)اقرار کردید و خود بر آن گواه هستید.»

نکته‌های سورۀ بقره – آیۀ ۸۴:
شاید مراد از میثاق بنی‌اسرائیل دربارۀ احترام به خون مردم، آیۀ ۳۲ سورۀ مائده باشد که می‌‏فرماید: بر بنی‌اسرائیل نوشتیم که هر کس شخصی را بدون دلیل و از روی فساد در زمین بکشد، گویا همۀ مردم را کشته است.

حقِّ حیات، اوّلین حقِّ برای هر انسان است و قتل نفس از گناهان کبیره می‏‌باشد.

در سورۀ نساء آیۀ ۹۳ می‌‏خوانیم: هر کس با اختیار و دانسته مسلمانی را بکشد، برای همیشه در دوزخ و مورد غضب خداوند است.

هم‌چنان‌که در سورۀ مائده آیۀ ۳۲؛ کشتن یک نفر را بدون هیچ جرمی برابر با کشتن همۀ مردم شمرده است.

در حدیث آمده است: تمام گناهان مقتول به گردن قاتل می‌‏افتد.

و نیز آمده است: اگر اهل آسمان‏‌ها و زمین در قتل یک نفر شریک شوند، همه به دوزخ می‌‌افتند.

روش طاغوت‌‏ها آن است که برای محکم‌کردن پایگاه خود، قلعه‌‏ها و کاخ‌ها بنا می‌کنند و مردم را آواره کرده و مورد آزار و هتک حرمت قرار می‌‏دهند.

درحالی‌که حتّی بستانکار حقّ ندارد، بدهکار را مجبور به فروش خانه خود نماید.

و اگر شخصی در مسجد برای خود جای بگیرد، کسی حق ندارد در آنجا نماز بخواند.

و هر کس زودتر از دیگری مکانی را برای کار یا عبادت یا کشاورزی انتخاب نمود، در اولویّت قرار می‏‌گیرد و احدی حقِّ مزاحمت ندارد.

انتقاد از یهودیان زمان رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله که در جملۀ «أَقْرَرْتُمْ وَ أَنْتُمْ» به چشم می‌خورد به خاطر عملکرد نیاکان‌شان است.

آری، هر کس به کار شخصی یا قومی مربوط به زمان‌‏های گذشته یا آینده راضی باشد، شریک در آن قلمداد می‌‏شود.

پیام‌های سورۀ بقره – آیۀ ۸۴:

۱. برای اطمینان از انجام کارهای مهم، سفارش و فرمان کافی نیست، میثاق و عهد لازم است. «أَخَذْنا مِیثاقَکُمْ»

۲. امنیّت جان و وطن، سفارش همۀ مکاتب الهی است. «لا تَسْفِکُونَ»، «لا تُخْرِجُونَ»

۳. علاقه‌به‌وطن، یک حقّ فطری و طبیعی است و سلب این حق، ظلم آشکار است. «وَ لا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ»

۴. جامعه به منزلۀ پیکری واحد است که افراد آن، اعضای این پیکر هستند. «دِماءَکُمْ»، «أَنْفُسَکُمْ»

از کلمۀ «دِماءَکُمْ» و «أَنْفُسَکُمْ» استفاده می‌‌شود، کشتن یا اخراج دیگری در واقع کشتن و اخراج خود است.

سعدی می‏‌گوید:

بنی آدم اعضای یکدیگرند ——— که در آفرینش ز یک گوهرند

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا